Den nasjonalpolitiske dikteren

Dramatikeren Torborg Nedreaas

Kari Gaarder Losnedahl innledet den siste seminardagen i Torborg Nedreaas sin ære med et innlegg om Nedreaas sine dramatiske verker. Få er kanskje klar over at Nedreaas skreiv dramatikk, men hun skreiv skuespill, hørespill og ett TV-spill, og stykkene ble ofte framhevet i Programbladet.

I 1941 ble det oppført et stykke på Den Nationale Scene, kalt Magdalene, av dramatiker Tore Johan Rasch. Stykket fikk ikke særlig god kritikk, og flere anmeldere mente stykkets innhold tydet på at det måtte være skrevet av en kvinne. Bak pseudonymet Tore Johan Rasch gjemte det seg riktig nok en kvinne, men som biograf Irene Iversen seinere kunne avsløre, var det svært viktig for Nedreaas å ikke bli avslørt som skikkelsen bak Rasch. Hun fryktet å miste omsorgen for barna sine om folk fikk vite at hun reiste til Bergen for å drive med teater mens barna var hjemme på Stord.

Skjermbilde 2018-10-01 kl. 21.17.12

Hvis du vil lese noe av dramatikeren Nedreaas, anbefaler Kari Gaarder Losnedahl samlingen Det dumme hjertet (bokhylla.no), hvor du finner tittel-hørespillet, Madame, Våke i kjærlighet, Siste stasjon, Historien om en liten historie og Skomakeren og hans lest. Sistnevnte er også å finne på NRK nett-tv. Her kan du også se hvordan Nedreaas beveget seg bort fra den tradisjonelle scenedramatikken.

Per Arne Michelsen tok stafettpinnen og holdt innlegg om et ukjent stykke av Nedreaas, kalt Boomerang. I motsetning til seinere verker av Nedreaas, har dette manuskriptet totalt fravær av krig. Michelsen regner derfor med at det ble skrevet rundt 1940. Manuskriptet ble funnet i skuffen til barnebarnet til Henry Aas, som Nedreaas arbeidet med. Det ganske dramatiske stykket handler i korte trekk, om en mann som vil hevne seg på ekskjæresten sin ved å forføre datteren hennes, som han seinere innser er sin egen datter.

Ifølge Michelsen kan stykket leses på forskjellige måter: en klassisk tragedie hvor mannen er hovedperson, et realistisk drama hvor moren/ekskjæresten er hovedperson, eller et melodrama hvor datteren er hovedperson og hennes begjær er tema. Jeg ble særlig interessert i stykket på grunn av referansene til Ibsens «Med en Vandlilje», og det tveeggede hevnmotivet, og håper det snart blir mulig for flere å lese Nedreaas sitt ukjente verk.

Forfatter Tiril Broch Aakre delte fine lesninger av noen av novellene til Nedreaas, og snakket om det motsetningsfulle mellom inntektsbringende arbeid og skriving, samt morsrollen og kunstnerrollen. Hun trakk linjer mellom Nedreaas sin novelle “Livsens potet” og Nedreaas sin egen fattigdom.

 

Politikeren Torborg Nedreaas

Irene Iversen avsluttet seminaret som den siste keynote-foreleseren og tok opp tråden etter gårsdagens panel om den politiske Nedreaas. Hun kunne fortelle om hvordan Nedreaas fikk en rolle i norsk offentlighet som en råk i islaget som var den kalde krigen, særlig med kåseriene på radio. Blant annet skreiv Nedreaas et harmdirrende innlegg mot at barn av tyske soldater skulle overføres til Tyskland etter krigen. Nedreaas vrei seg likevel unna å komme med politiske utsagn om litteratur og nærmet seg en modernisme med sitat som: “Et menneske er aldeles uten komposisjon”.

Nedreaas var uttalt kommunist, noe som kommer tydelig fram i boka De varme hendene (1952), som Iversen mente kunne ha ødelagt den kulturelle kapitalen Nedreaas hadde bygget opp etter Trylleglasset (1950). Etter hvert reiste det seg en motstand mot kommunismen blant den litterære makten i Norge (og ellers). Radioforedragene og Musikk fra en blå brønn (1960) gjenopprettet den tapte kulturelle kapitalen, mente Iversen.

Seminaret ble så absolutt ikke avsluttet med mindre tankevekkende gods enn de tidligere deltakerne hadde bidratt med, og da Iversen takket for seg, hang følgende spørsmålet igjen: Hvis Bjørnson tok over for Wergeland, og Hamsun tok over for Wergeland, kan man si at Nedreaas tok over rollen som vår nasjonalpolitiske dikter etter Hamsun?

Advertisements

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s